Reklama

Najwazniejsze zasady utrzymania akumulatora

Redakcja wterenie.pl
30/03/2015 21:43

Najwazniejsze zasady utrzymania akumulatora

Przypomnij sobie któryś z tych mroźnych poranków, kiedy twój samochód, mimo usilnych prób, nie chciał odpalić. Ile razy przez to spóźniłeś się do pracy? Ile razy musiałeś poprosić o pomoc sąsiada? Większości takich sytuacji można jednak uniknąć – wystarczy tylko zatroszczyć się o akumulator.
To właśnie jego awarie odpowiadają za większość problemów z uruchomieniem auta. Najczęściej zdarzają się zimą, ale warto dbać o niego przez cały rok. Oto kilka najważniejszych zasad, dzięki którym twój akumulator dłużej zachowa swoją pierwotną pojemność.

Wybierz odpowiedni model

Nawet najstaranniejsze ładowanie akumulatora i przestrzeganie wszystkich zasad jego eksploatacji nie pomoże, jeśli wybierzesz produkt niedopasowany do twojego auta. Jak uniknąć podobnych problemów? Najlepiej po prostu przeczytać etykietę poprzedniego akumulatora i kupić nowy o podobnych parametrach.
Duże znaczenie mają też wymiary baterii. Nawet jeśli jest zbliżonych rozmiarów, nie oznacza to, że bez problemów zamontujesz ją pod swoją maską. Akumulator musi być bowiem zamontowany sztywno, a ewentualne luzy mogą skutkować poważnymi awariami. Na rozmiar baterii szczególną uwagę powinni zwrócić właściciele nowych aut, w których producenci zostawiają niewiele miejsca na jej montaż.
Poza tym unikaj tanich, supermarketowych akumulatorów. Zanim trafią w twoje ręce, mogą stać na regale nawet kilka lat, co w połączeniu z brakiem ładowania, odbija się na ich żywotności. Lepiej zrobisz wybierając baterię renomowanego producenta. Jeśli nie wiesz, jakiej firmie zaufać, znajdź w sieci ranking akumulatorów lub poproś o radę specjalistę z dobrego serwisu.

Sprawdzaj go regularnie

Przykre niespodzianki rzadziej spotykają kierowców, którzy przynajmniej raz na trzy miesiące sprawdzają stan swojego akumulatora. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na napięcie, które przy zgaszonym silniku musi oscylować wokół 12,5 V. Pomiaru dokonasz używając zwykłego woltomierza, a jeśli jego wynik będzie niższy, bateria najpewniej jest uszkodzona lub niedoładowana.
By trafnie zdiagnozować kondycję akumulatora, powinieneś jednak znać także moc rozruchową, a do jej zmierzenia potrzebna jest specjalistyczna aparatura. Najlepiej więc w tym celu odwiedzić warsztat – tym bardziej, że za dokonanie tych pomiarów zwykle nie zapłacisz ani grosza.
Dokładnie obejrzyj też kable. Sprawdź sztywność połączenia i w razie konieczności dokręć klemy. Akumulator powinien być utrzymywany w czystości, a wszystkie zabrudzenia i ogniska korozji na obudowie najlepiej usuwać na bieżąco, używając do tego antystatycznej ścierki.

Oszczędzaj prąd w aucie

Ogrzewanie, radio, nawigacja, oświetlenie – to wszystko zużywa energię zgromadzoną w akumulatorze. Na dłuższych trasach nadwyrężona bateria ma czas, by się naładować, ale kiedy auto służy ci do jazdy na krótkich dystansach, wyładowuje się bardzo szybko. Wpływa to na jej żywotność, więc korzystanie z podobnych gadżetów dobrze ograniczyć do niezbędnego minimum.
Pod żadnym pozorem nie powinieneś używać ich podczas uruchamiania silnika. Pamiętaj, że następuje wtedy duży pobór mocy, a włączenie jednego z tych urządzeń jeszcze bardziej obciąży akumulator. Efekt? Odpalenie samochodu, zwłaszcza na mrozie, może okazać się niemożliwe.

Jak ładować akumulator?

Poza awaryjnymi sytuacjami, akumulator należy ładować za pomocą prostownika. Przed wyjęciem go spod maski załóż rękawice z grubej gumy – w ten sposób zabezpieczysz się przed ewentualnym wyciekiem żrących substancji. Pamiętaj, by najpierw odłączyć klemę minusową, a dopiero potem plusową. Prostownik powinieneś podłączyć do prądu dopiero gdy klamry znajdują się na akumulatorze.
Jeśli to możliwe, akumulator ładuj w garażu lub piwnicy, bo podczas tej czynności wydziela się z niego wodór i inne gazy. Nie tylko są trujące, ale też mogą wybuchnąć w kontakcie z nawet najmniejszą iskrą. Pod żadnym pozorem nie podchodź więc do niego z papierosem lub innym źródłem ognia.
Jak długo ładować akumulator? To zależy od możliwości twojego prostownika, ale nie powinieneś podłączać go na dłużej niż dziesięć godzin. Staraj się jednak robić to jak najrzadziej, bo ładowanie nie wpływa dobrze na żywotność baterii.


Zapraszamy też: http://teamtotal.pl/blog/akumulator-i-jego-ladowanie

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do