
Wielu z nas niejednokrotnie zdarzają się awarie samochodu wymagające pomocy specjalisty. Aby dostarczyć auto do serwisu konieczne jest, albo wezwanie lawety, albo holowanie go we własnym zakresie, co przy okazji znacząco obniża koszty. Jak zatem holować auto, aby było to bezpieczne i zgodne z prawem?
Nagle nasz samochód odmawia posłuszeństwa i najzwyczajniej staje na środku drogi. Ponieważ nie może on pozostać w tym miejscu musimy go w jakiś sposób odholować na najbliższy parking, pod dom czy do serwisu. W tym przypadku przyda nam się wiedza dotycząca prawidłowego holowania.
Odpowiednie wyposażenie to podstawa
Przede wszystkim podstawą jest odpowiednie wyposażenie, czyli lina. Dla samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wystarczy jej syntetyczna odmiana o długości 4–6 m. Można ją kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej.
Wciągniki linoweKolejnym niezbędnym elementem wyposażenia jest trójkąt ostrzegawczy, który powinniśmy umieścić po lewej stronie auta holowanego. Dodatkowo mogą się przydać kable rozruchowe, które w sytuacji awaryjnej pomogą podładować akumulator.
Holowanie zgodnie z prawem
Art. 31. 1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
Obsługa informatyczna firm Warszawa
7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zabrania się holowania:
1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
4) pojazdem z przyczepą (naczepą);
5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie