Reklama

Wszystko o samochodowych tarczach hamulcowych

Redakcja wterenie.pl
03/04/2020 09:31

Każdego dnia używasz samochodu, żeby dojechać do pracy, zrobić zakupy lub odwiedzić rodzinę? Chcesz, aby podczas każdej jazdy dawał Ci on poczucie bezpieczeństwa. Co jakiś czas warto sprawdzić układ hamulcowy, aby uniknąć strachu podczas hamowania.

 

Działające hamulce są bardzo ważne w każdym samochodzie. Warto o nie dbać i sprawdzać co jakiś czas. Uszkodzenia klocków i tarcz hamulcowych mogą powstać podczas każdej jazdy. Warto wiedzieć jak o nie dbać i wymienić, gdy ulegną zniszczeniu. Możesz skorzystać z pomocy fachowców warsztatu samochodowego Kuta Autoserwis z Poznania, którzy szybko zlokalizują uszkodzenie i naprawią Twój samochód.

Tarcza i klocki hamulcowe muszą być sprawne, gdyż zapewniają Ci bezpieczeństwo podczas jazdy

Tarcze hamulcowe- ich rodzaje

Gdy kierowca podczas jazdy naciska pedał hamulca auto zatrzymuje się. W zależności od prędkości, rodzaju pojazdu, a także od zużycia klocków i tarcz hamulcowych droga hamowania różni się. Im bardziej elementy układu hamulcowego są zniszczone tym zwiększa się odległość oraz czas hamowania do pełnego zatrzymania pojazdu.

Sieć komputerowa dla firm Warszawa

 

Każda tarcza hamulcowa posiada swoją pojemność cieplność. Po jej przekroczeniu działanie hamulców maleje. Producenci tarcz hamulcowych wykorzystują coraz nowsze i bardziej zaawansowane technologie.

Tarcza monolityczna- najczęściej wykorzystywana w popularnych samochodach. Szybko się nagrzewa i znacznie obniża siłę hamowania.

Tarcza wentylowana- zbudowana z dwóch elementów, które odprowadzają gromadzące się ciepło. Nagrzewają się dłużej niż tarcze monolityczne i mają wysoki poziom hamowania.

Tarcza nawiercana i nacierana- wykorzystywane w autach sportowych. Dzięki żłobieniom na powierzchni tnącej odprowadzane jest ciepło powstające podczas hamowania

Tarcza węglowo- ceramiczna- zbudowana z ceramicznych elementów pokrytych włóknem węglowym. Tarcza używana głównie w sportowych samochodach.

Co wpływa na uszkodzenia tarczy hamulcowej?

Tarcze hamulcowe ulegają uszkodzeniu lub deformacji. Pierwsze problemy z tarczami mogą pojawić się już na etapie projektowania lub produkcji. Mogą także ulec uszkodzeniu podczas niewłaściwego transportu lub przechowywania w magazynie.

 

Występuje wiele przyczyn uszkodzeń lub deformacji tarczy hamulcowej, są to między innymi:

  • błędny montaż;

  • niewłaściwy serwis układu hamulcowego;

  • niewłaściwe dokręcenie śrub;

  • brak poinformowania klienta o sposobie docierania klocków i tarcz.

 

Wiele deformacji i uszkodzeń powstaje podczas nieprawidłowej eksploatacji pojazdu. Przekroczenie bezpiecznej temperatury hamulców, brak wentylacji lub chłodzenia tarcz, nagłe chłodzenie może spowodować uszkodzenia układu hamulcowego w samochodzie.

 

Nieodpowiednie dobranie elementów układu hamulcowego do tarczy może znacznie wydłużyć drogę hamowania. Efekt “bicia” podczas hamowania może powodować uszkodzenie hamulców.

 

Wnikliwa diagnostyka i dokładne zbadanie problemu często wykazuje uszkodzenie np. elementów zawieszenia lub układu kierowniczego. Źle wyważone koła lub ich nieprawidłowa geometria oraz nieodpowiednio dobrane felgi również mogą przyczyniać się do uszkodzenia układu hamulcowego.

Do każdego samochodu należy dobrać odpowiedni rodzaj tarcz hamulcowych

 

Wymiana tarczy hamulcowych- kiedy jest konieczna

Klocki hamulcowe wymieniane są znacznie częściej niż tarcza hamulcowa. Dlatego też podczas każdej wymiany klocków należy zwrócić szczególną uwagę tarczę.

Korozja tarcz hamulcowych

Zwróć uwagę na wygląd tarczy hamulcowej podczas wymiany klocków hamulcowych. Korozja, która powstała na tarczy znacznie utrudnia powstawania prawidłowego współczynnika tarcia. Objawami skorodowanej tarczy są słabe hamulce.

Przegrzanie tarczy hamulcowej

Przegrzanie tarcz hamulcowych może powstać podczas zbyt częstego i gwałtownego hamowania “Bicie” czuć podczas hamowania przy nagrzanych tarczach i maleje ono po wystudzeniu hamulców. Częste wibracje i mogą uszkodzić zawieszenie samochodu oraz układ kierowniczy. Przegrzane tarcze hamulcowe mają ciemniejszy kolor. Osadza się na nich węglik żelaza, który ogranicza tarcie i osłabia działanie hamulców.

Miejscowe przegrzanie tarcz hamulcowych

Objawy miejscowego przegrzania tarcz hamulcowych odczuwa się podczas hamowania przy małej prędkości. Na tarczach pojawia się ciemny ślad w kształcie klocka hamulcowego. Podczas hamowania dochodzi do zmian struktury materiału, z którego zbudowana jest tarcza.

Pęknięcia tarczy hamulcowej

Pęknięcia mogą powstawać na tarczach nawiercanych i gładkich. Dopuszczalne są delikatne pęknięcia, które nie występują na boku tarczy i nie są większe niż 2-5 mm w zależności od rodzaju tarczy. Pęknięcia, które pojawiają się na bokach tarczy uniemożliwiają dalszą jazdę samochodem i trzeba je jak najszybciej wymienić. Mogą one pojawić się także w skutek mocnego dokręcenia śrub kół.

Deformacja powierzchni tarczy hamulcowej

Deformacje powstają na skutek zbyt dużego obciążenia mechanicznego, uszkodzeniem łożyska lub nierównej powierzchni piasty. Objawiają się one drganiami podczas hamowania oraz pulsowaniem pedału hamulca. Niektóre zdeformowane tarcze mogą zostać naprawione przez przetoczenie ich powierzchni.

Każdy mechanik samochodowy profesjonalnie wyczyści i wymieni tarczę hamulcową w Twoim samochodzie

Montaż tarczy hamulcowej

Klocki hamulcowe oraz tarcze możesz wymienić samodzielnie jeśli masz własny kanał i odpowiednie narzędzia. Do każdego elementu dołączona jest instrukcja montażu, do której trzeba się zastosować podczas zakładania części.

 

Przed rozpoczęciem montażu nowych tarcz hamulcowych musisz dokładnie wyczyścić piasty koła. Nie stosuj mocnych i ostrych tarcz, które powodują powstawanie ubytków na powierzchni piasty. Następnie wykonaj pomiar piasty i sprawdź poosiowe bicie piasty.

Obsługa informatyczna firm Warszawa

 

Tarczę hamulcową załóż na przygotowaną wcześniej piastę i dokładnie dokręć śruby, a następnie nałóż koło i mocno dokręć. Sprawdź także czy odchyłka poosiowa znajduje się w odpowiednim zakresie (według instrukcji montażu). Należy także zwrócić uwagę, aby między piastę i tarczę nie dostały się zabrudzenia, które mogą znacznie utrudniać prawidłową pracę tarczy oraz klocków hamulcowych.

 

Podczas mocowania klocków pamiętaj o:

  • miejscu smarowania;

  • dodatkowych zestawach do montażu klocków;

  • różnych rodzajach smarów.

 

Prawidłowe założenie tarcz hamulcowych oraz klocków mają ogromny wpływ na pracę układu hamulcowego. Pośpiech i brak dokładności mogą skutkować uszkodzeniem, deformacją lub pęknięciem elementów tarczy hamulcowej. Skutki nieprawidłowego montażu klocków i tarcz odczuwalne jest dopiero po przejechaniu około 1000-2000 kilometrów.

 

Jeśli w trakcie jazdy odczuwasz problem z układem hamulcowym musisz natychmiast udać się do mechanika samochodowego. Bagatelizowanie problemu może narazić na niebezpieczeństwo Ciebie, Twoich bliskich oraz innych uczestników ruchu drogowego.

 

Artykuł przygotowany przy współpracy z firmą Kuta Autoserwis z Poznania, która zajmuje się holowaniem i naprawą samochodów osobowych oraz dostawczych.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do