Reklama

UAZ 469P - baza do budowy wyprawówki

UAZ 469P - baza do budowy wyprawówki

Poszukując odpowiedniej terenówki (którą można by było wybrać się na jakąś wyprawę, ale i wykorzystać do codziennej eksploatacji) brałem pod uwagę kilka modeli, którymi jeździłem do tej pory:
- Isuzu Trooper - wygodny, ale przednie zawieszenie niezależne i koszt części zamiennych, zdyskwalifikowały go na samym początku,
- Jeep Grand Cherokee - bardzo wygodny, szybki, ale mały w środku - też odpadł,
- Land Rover Discovery - wygodny, przynajmniej dla kierowcy, dosyć popularny na świecie, lecz dla mnie również za mały.
Najlepszym rozwiązaniem byłby zakup Landrovera Defendera, ale nawet w Anglii są one dosyć drogie, przynajmniej jak dla mnie. I tak przeglądając różne strony WWW, fora i blogi, natrafiłem na ciekawa fotkę:



Był to prototyp auta UAZ 469P w wersji pocztowej z 1962r. Fajnie się prezentował no i dla mnie był super. Pięcioosobowy, długi, z dużym bagażnikiem a’la Defek i o wiele tańszy od niego, a nawet od LR serii, świetnie się nadający na wyprawy do Rosji, na Ukrainę, Białoruś. Dostępność części w tym rejonie jest nieograniczona. Ale tu zaczęły się schody, ponieważ jest to prototyp to nie ma możliwości zakupić gotowca i niektóre elementy trzeba będzie wykonać samemu. Jednak to jest również zaleta tego pomysłu, ponieważ nic tak nie cieszy jak coś wykonanego własnoręcznie.

I tu zacząłem się zastanawiać, co mógłbym wykorzystać w swoim projekcie, oraz jaki on powinien być. Zacznijmy od tego co widać na pierwszy rzut oka, czyli budy: ten kształt jak najbardziej mi odpowiada, klasyczny UAZ 469, rozpoznawalny chyba przez każdego już z daleka. Jedynie przedłużę przednie i tylne drzwi, żeby ułatwić zajmowanie miejsca. Przednia szybę zastosuje z nowego typu, cała, z wycieraczkami na dole.

Z przodu planuję solidny zderzak z kangurem i odciągami, oraz wyciągarka. Na dachu bagażnik wyprawowy z namiotem, trapami, hi-liftem, skrzyniami i dodatkowymi kanistrami na paliwo i wodę, oraz halogenami z przodu, światła robocze po bokach i z tyłu, standard. Zastosuję rurowe progi po bokach, oraz zderzak z wyciągarką z tyłu.

Teraz wnętrze: tu myślałem zrobić cos w rodzaju nowego Defka



lub Iveco Mastif



Zastosuję pięć wygodnych pojedynczych foteli przednich z Renault Safrane lub Forda Scorpio, są naprawdę wygodne no i można je kupić dosyć tanio.
Teraz rama, są dwie opcje, albo kupić ramę od UAZ’a o zwiększonym rozstawie osi jak ten i tylko dospawać przedłużenie ramy za tylna osią. Albo zwiększyć rozstaw osi w krótkiej ramie i tył jak wyżej. Ale to się okaże w praniu, która opcja będzie tańsza.

Silnik: tu chcę wstawić benzynę i ją zagazować. Bedzie to 3.2 V6 z Vauxhala Frontery, albo Range Rover V8 o poj. 3.5, 4.0 lub 4.7l. Ze względu na dostępność tych silników w UK. W parze z tymi silnikami pójdzie automatyczna skrzynia biegów z reduktorem z modelu, od którego będzie silnik. Osobiście lubię bardzo V8, ten bulgot na wolnych obrotach i drzemiąca w nich moc. Ale zobaczymy V6 też brzmi nie najgorzej. Pewnie w tym momencie ktoś pomyśli sobie ‘wariat, benzyna w automacie na wyprawy! lepszy jest diesel w manualu!’. Może i tak. Ale gaz w Rosji czy na Ukrainie jest bardzo dostępny i tani, a automat to jest wygoda i tez potrafi być niezawodny odpowiednio serwisowany. Idąc dalej zamontuję PTO do napędzania wyciągarek mechaników. Mosty to oczywiście UAZ ‘afgany’ na zwolnicach z tarczami i blokadami dyfrow - hydrauliczne rosyjskiej produkcji lub ARB pneumatyczne. Obie 100%.

Zawieszenie na sprężynach HD z amorkami + 3”, żeby można upchnąć 35” koła MT.
Z innych przydasiek to 2 aku, kompresor napędzany od silnika ze zbiornikami pod autem, przetwornica no i może coś jeszcze. To się okaże w czasie realizacji, tak jak wspomniałem - jest to projekt wstępny. Co z niego wyniknie i ile czasu będę go realizował tego w zupełności nie wiem. Ale o wszystkich pracach i postępach będę pisał na bieżąco. Teraz muszę poszukać części lub dawcy organów. Wiec czekają mnie długie godziny szperania w necie, dzwonienia i wysyłania e-maili.

Wiec do usłyszenia ;))
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    kubi4x4 2013-02-25 19:36:19

    ...Mi chodzi po głowie wstawienie do Lublina II mostów od honkera, wraz z reduktorem i na tej bazie zrobienie"uterenowionego kampera."...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kubi4x4 2013-02-25 19:33:03

    Moim zdaniem opisane modyfikacje, a właściwie ich koszt przewyższy zakup defendera.... np. instalacja gazowa 2 tys.zł, mosty afgany do tego hamulce, przeróbka zawieszenia minimum 5 tys. dorobienie zawieszenia, wały napędowe.... przystawka do wyciągarki mechanicznej....ufff dużo tego wymieniać, ale drogo drogo, moim skromnym zdaniem, nie warto. ...ale życzę powodzenia.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    uazik 2013-02-25 17:44:40

    Plan ambitnie zakrojony ;-) Kosztowo też - nie wiem, czy nie taniej będzie kupić Defa - chyba, że sam wszystko będziesz robił ;-) A myślałeś o UAZ w wersji sanitarka z wojska, jeszcze można wyrwać na allegro. Gotowa przestrzeń do zabudowy. W każdym razie życzę Ci powodzenia w budowie wyprawówki i wielu wrażeń na trasie!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jawaldek 2013-02-25 14:57:20

    UAZ- był moim pierwszy samochodem terenowym oj dawno to było oj dawno :) Co do zagazowania samochodu to z tego co napisałeś preferował będziesz jazdę do naszych wschodnich sąsiadów a tam paliwo jest tanie więc czy warto jest pozbywać się miejsca w samochodzie montując butlę z gazem ?? Drzwi nie musisz ruszać bo bardzo szeroko się otwierają i była by to bardzo ostra ingerencja w karoserię. Dach zabudowę możesz zrobić z.... są warsztaty co dorabiają "plasykowe" zabudowy lub już ingerując w nadwozie przystosować dość mocno np przyczepkę turystyczną z Niewiadowa zobacz temat... http://forum.wterenie.pl/f,pickup-4x4-jako-auto-wyprawowe,1927,0.html może Cię coś zainspiruje ;) Powodzenia w modyfikacjach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KotaRobota - niezalogowany 2022-10-15 20:51:47

    Marzenia senne oderwanego od realiów 13 sto latka.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do