W dzisiejszych czasach, ciężko jest znaleźć HDJ 80 w dobry stanie technicznym. Niestety, czasy świetności tych aut minęły, głównie z powodu intensywnej eksploatacji.
Mój zakup, wizualnie pięknej, czarnej legendy z 95r. za jedyne 30 tys. zł też okazał się nie do końca trafiony. Pomimo przebiegu licznikowego 350 tys. km (naprawdę nie wie nikt!), serwisowania w ASO Toyota w Poznaniu, w pierwszym roku użytkowania wydałem 15 tys. złotych na doprowadzenie jej do stanu używalności. Ewidencja (nieudolnych) napraw samochodu przez ASO pozwalała jedynie ustalić, co trzeba będzie niestety wykonać ponownie (przedni most, cały układ zasilania paliwa, głównie pompa wtryskowa,...). Jedyne, co im się udało wykonać poprawnie to wymiana rozrządu.
Po ogarnięciu stanu technicznego auto śmigało aż miło. Można, więc było spokojnie zacząć przyjemniej wydawać kasę: snorkel, webasto, lift 2’’OME, CB radio, oponki 34”. Do tego jeszcze samodzielnie wykonane ramię na koło zapasowe dzięki czemu uzyskałem miejsce na instalację dodatkowego zbiornika paliwa.
Land Cruiser HDJ 80 mocowanie koła zapasowego
Następne 50 tys. km przebiegło bez przykrych przygód. Komfort podróżowania moją HDJ-tką to czysta przyjemność. Auto zadowalało się średnio 11l/100km, a przy spokojnej jeździe na trasie dało się zejść nawet do 8,5l! Po kilkunastu godzinach za kierownicą wysiadało się w dobrej formie. Niestety, po pierwszych traumatycznych przejściach z tym autem został pewien niesmak i obawy, że znowu może pociągnąć worek pieniędzy. Na dokładkę z przyczyn rodzinnych musiałem rozejrzeć się za samochodem z 6-7 siedmioma miejscami dla pasażerów. Początkowo myslałem nawet o wstawieniu trzeciego rzędu foteli ale gdy trafił się kolejny „Miłośnik Legendy” i można było odzyskać włożoną kasę sprzedałem 80-kę, choć „Serce” krzyczało: NIE, a „Rozum” podpowiadał: TAK.
HDJ80 vs HDJ100 Po sprzedaży, z pękniętym sercem i pełną sakiewką rozpocząłem poszukiwania kolejnego auta. Polowałem na kolejną dużą terenówkę. Wybór padł na HJD 100, koniecznie w „manualu”. Oglądałem kilka sztuk, ale mając w pamięci początki z czarną 80-tką i widząc nieudokumentowane przebiegi i wizualny stan, okazało się, że nie ma, czego kupić. Jedną TLC 100-tkę jechałem obejrzeć nawet 500 km w jedną stronę a i tak okazała się kolejną „beznadzieją”. W końcu, przez przypadek zgadałem się ze znajomym, który chciał sprzedać 100-tkę, tyle, że w automacie. Z niechęcią do automatów umówiłem się jednak na oględziny i jazdę próbną.
HDJ 80 vs HDJ 100
Już na pierwszy rzut oka auto odstawało od dotychczas oglądanych. No i znowu kupiłem Toyotę, tym razem z książką serwisową i 6-cioma kluczami!!!. Pomimo iż auto jest z 99r, to wizualnie w bdb. stanie, czyściutkie, jasna skóra, 7-os (!) i wszystko działa. Autem zrobiłem już 10 tys. km i jest jak na razie bezawaryjne. Moja nowa 100-tka ma obecnie na liczniku 145 tys. przebiegu i jest miesiąc po pierwszej w jej historii wymianie rozrządu. Pracownik ASO Toyota, wykonujący wymianę potwierdził, że wszystko jest jeszcze „fabryka”, co świadczy ewidentnie, że przebieg jest jak najbardziej realny.
Niestety, żeby nie było zbyt pięknie, autko wysysa ze zbiornika średnio 14l/100km, co trochu boli. Jednak komfort podróżowanie jest lepszy, a auto jest troszku większe od 80-tki. Mam już nawet pewien sposób na znaczące obniżenie zuzycia paliwa, ale o tym w kolejnym odcinku, jak wszystko pójdzie gładko.
Toyota Land Cruiser HDJ80 vs HDJ100 Podsumowując: moim zdaniem przy wyborze samochodu ważniejszy jest niski i pewny przebieg wraz z historią niż rocznik, czy model. Osobiście, mając wybór 80 czy 100, z tym samym niskim przebiegiem, wybieram 80-tkę. Jednak ze względu na to, że takie 80-tki to „Białe Kruki”, jeżdżę 100-tką ;-)
ehhh też kiedyś miałem, ale niestety padła łupem złodziei :/
Moja była 80-tka objechała właśnie z nowym panem Maroko. ;-) Chyba pośpieszyłem się za bardzo ze sprzedażą.
Tu też masz porównanie 80-ki i 100-ki ;-) http://www.youtube.com/watch?v=6s77q0tKd9g&feature=related
100-ka jest super, żeby jeszcze miała sztywny most z przodu - byłby ideał ;-) Jak chcesz ograniczyć spalanie? Regulacja pompy wtryskowej?
jak chcesz przedni sztywny most w 100tce to jest dostępna 105;-)