Większość z Was zapyta "w jakim celu?" , inni "ale po co to?"
Ano właśnie po co?
Dzięki przesympatycznemu właścicielowi auta Jeep Grand Cherokee ZJ miałem ponownie okazję zainstalować w Jeepie mosty napędowe z Nissana Patrola i "nieosiągalnie pancerny" reduktor DANA 300. Za pierwszym razem był to Jeep Wrangler TJ.
Prace trwały bardzo długo (tu ukłon w stronę olbrzymich pokładów cierpliwości właściciela auta). Postanowiłem zrobić tą przebudowę zupełnie inaczej niż we wspomnianym Wranglerze.
Tylny zawias: W tylnym zawieszeniu uparłem się na "sierżanta". Górny wahacz (sierżant) wykonany został z rury ciągnionej bezszwowej i zamocowany w miejscu mocowania oryginalnych górnych wahaczy. Sierżant został zamocowany do mostu za pomocą sworznia kulistego w specjalnie do tego celu wykonanym uchwycie.
Po długich przemyśleniach postanowiłem zrobić zupełnie nowe mocowania dolnych wahaczy, w zupełnie innym miejscu, a same wahacze zostały wydłużone. W dolnych wahaczach wykonana została regulacja długości pozwalająca ustawić dokładnie geometrię prowadzenia tylnego dyfra.
Przewody sterujące oryginalną blokadą tylnego mostu i przewody elektryczne ukryte zostały w rurce pod podłogą.
Hamulec ręczny jest uruchamiany hydraulicznie i współpracuje z pozycją Parking w automatycznej skrzyni biegów.
Reduktor Do skrzyni biegów zamocowaliśmy po drobnych korektach sławetny reduktor DANA 300, po wcześniej wykonanym drobnym remoncie. Reduktor ten wymusił oczywiście korektę podłogi, co nie było zbyt proste biorąc pod uwagę samonośny charakter nadwozia tego auta. Problemem okazał się również brak miejsca na fotel pasażera.
Przedni zawias: Przyszedł czas na przednie zawieszenie. Tu wykorzystane zostały oryginalne mocowania wahaczy wzmocnione troszeczkę, tyci tyci. W wahaczach dolnych wykonane zostały śruby regulacyjne do prawidłowego ustawienia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Drążek Panharda wyprodukowaliśmy z angielskiej wersji pewnego auta, " pasuje jak ulał". Oczywiście mocowanie drążka do nadwozia trzeba było przerobić TYCI TYCI.
Drążki kierownicze wykonane zostały z rury bezszwowej ciągnionej, udało się nawet wyeliminować podstawowy problem, jaki występuje w Patrolu - wyginający się drążek kierowniczy, łączący obie zwrotnice. Drążek ten został zainstalowany przed mostem gdyż jest to pozycja wyższa niż oryginalnie w patrolu i dzięki temu gdy auto zawiśnie na moście drążek jest daleki od wyginania się. Było to możliwe dzięki zainstalowaniu lewej zwrotnicy od angielskiej wersji Patrola. Do dolnego drążka zamocowany został amortyzator skrętu, całkiem niezły.
Oczywiście na prawej zwrotnicy zainstalowany został specjalnie zaprojektowany i wykonany wąs współpracujący za pośrednictwem górnego drążka z przekładnią kierowniczą.
Amortyzatory to KONI HT z możliwość regulacji i legendarnej trwałości.
Koła, felgi, snorkel i stalowe zderzaki dopełniają całości - Jeep Grand Cherokee ZJ prezentuje się "rasowo" ;)
Po kilku dniach testów całe zawieszenie zostało ponownie rozebrane, jego elementy zostały dokładnie wypiaskowane. Część elementów została ocynkowane, inne pomalowaliśmy sprawdzoną wiele razy farbą poliuretanową. Kule zwrotnic wyszły jak nowe CAŁKIEM CAŁKIEM.
Czy udało mi się przekonać Was do tego pomysłu? Kto wie ...
pomysł bardzo fajny pracuje nad czymś podobnym mój klijent kupił ""zmote "" taka niedokończoną na land roverze 3.9 i właśnie jestem w trakcie montarzu mostów z y60 opony chcemy 35cali i dołożyć blokade przodu niedlugo wrzuce fotki za pomysł szacuneczek pozdrawiam
Zainteresowalo mnie to przeniesienie tylnego drazka do przodu bo mi tez by sie przydalo. Ale to nietety jest zle rozwiazanie bo totalnie rozwala geometrie skretu mostu. Taka bryka nie nadaje sie na jazde po czarnym. Sorry.
Kolega też przerobił swojego Jeep-a i jeśli mnie pamięć nie myli to wstawił chyba mosty od, ale zaznaczam chyba, od jakiejś Toyoty. Zobacz jak wygląda na http://www.youtube.com/watch?v=0_bAjwMblvo&feature=share&list=UU7PAB-TTgWDE3EuSPAg3mhQ i w czasie "akcji" na http://www.youtube.com/watch?v=FQ_bOBhnE9c&feature=share&list=UU7PAB-TTgWDE3EuSPAg3mhQ Wygląda monstrualnie :)
Miałem przyjemność obserwować kolejne etapy powstawania modyfikacji. Naprawdę piękna i solidna robota. Wszystko przemyślane i świetnie wykonane. Gratulacje dla właściciela auta i wykonawcy prac ;-)
Piękny ten Cherokee, normalnie kręcą mnie takie tematy :). Pozdrawiam
Fajne auto, a zderzak dziwnie znajomy.Pozdrawiam Darek
pomysł bardzo fajny pracuje nad czymś podobnym mój klijent kupił ""zmote "" taka niedokończoną na land roverze 3.9 i właśnie jestem w trakcie montarzu mostów z y60 opony chcemy 35cali i dołożyć blokade przodu niedlugo wrzuce fotki za pomysł szacuneczek pozdrawiam
Zainteresowalo mnie to przeniesienie tylnego drazka do przodu bo mi tez by sie przydalo. Ale to nietety jest zle rozwiazanie bo totalnie rozwala geometrie skretu mostu. Taka bryka nie nadaje sie na jazde po czarnym. Sorry.
Kolega też przerobił swojego Jeep-a i jeśli mnie pamięć nie myli to wstawił chyba mosty od, ale zaznaczam chyba, od jakiejś Toyoty. Zobacz jak wygląda na http://www.youtube.com/watch?v=0_bAjwMblvo&feature=share&list=UU7PAB-TTgWDE3EuSPAg3mhQ i w czasie "akcji" na http://www.youtube.com/watch?v=FQ_bOBhnE9c&feature=share&list=UU7PAB-TTgWDE3EuSPAg3mhQ Wygląda monstrualnie :)
Miałem przyjemność obserwować kolejne etapy powstawania modyfikacji. Naprawdę piękna i solidna robota. Wszystko przemyślane i świetnie wykonane. Gratulacje dla właściciela auta i wykonawcy prac ;-)
Dokładnie ;-)
To redakcję poniosła fantazja - daliśmy na FB info, że silnik to V8 - nasza wina ;-)
Nikt nie napisał że w tym aucie jest V8 .
Eryk ma tam 4.0 R6, a nie V8...