Pewnego pięknego dnia, na przejażdżce, poczułem "szarpanie", lub inaczej - automatyczna skrzynia nie zmieniała płynnie biegów. Pomyślałem w pierwszej kolejności, że nadszedł kres skrzyni w moim Jeep Cherokee :/, dopiero później - przecież do tej pory było dobrze, więc nie mogła tak szybko się popsuć z dnia na dzień... Trzeba to sprawdzić!
Zadanie nie było trudne. Chciałem sprawdzić stan oleju i po otwarciu maski zobaczyłem zalaną olejem obudowę filtra powietrza, po chwili wszystko było jasne :P. Okazało się, że nakrętka która dociska przewód doprowadzający olej do chłodnicy oleju poluzowała się, a cały olej z automatu przy dodaniu gazu tryskał na obudowę :P. Po wyciągnięciu - na bagnecie niski poziom oleju, w zasadzie jego brak :P, ponieważ ledwo dotykał końca miarki.
Cała sytuacja zmobilizowała mnie do wymiany oleju w skrzyni i oczywiście filtra.
Po spuszczeniu oleju, ok 2l (więcej nie wyleciało :>) i odkręceniu śrub, trzeba wyciągnąć rurkę do której wchodzi bagnet. Zajęło mi to trochę czasu, bo jest mocno wciśnięta, ale jakoś się udało. Zdjąłem misę, oczom mym ukazały się wnętrzności i "fachowa" robota mechaników, którzy nie pożałowali silikonu, chociaż raczej bym obstawiał że to klej do szyb :) na fotkach będzie widać. Odkręciłem filtr (jakby ktoś zamawiał to Jeep Cherokee są 2 rodzaje filtrów do skrzyni biegów, ten który widać na foto - nr katalogowy Inter Cars 58936wix razem z uszczelką).
Wyczyściłem ranty skrzyni i misy po obu stronach, magnesy na misie (te małe czarne kwadraciki). Przykręciłem nowy filtr. Silikonu dałem po dwóch stronach "trochę" żeby uszczelka się trzymała. Skręciłem, olej zalałem przez rurkę w którą wchodzi bagnet, ponieważ nie dorobiłem się jeszcze specjalistycznych urządzeń :D. Po wlaniu ponad 4L oleju kilkukrotnym odpaleniu dolaniu i sprawdzeniu stan na miarce wskazywał 3/4 finalnie weszło ok 5,8L.
Ze względu na koszt, ok 20 zł/l, zdecydowałem się na olej firmy Texaco Texamatic 7045 E
(**klasy jakościowo-lepkościowe:
MAN 339 type V1 Voith 55.6335.3x (DIWA i Midimat - to nowa nazwa specyfikacji G607) ZF TE-ML-04D/09/17C
specyfikacje, dopuszczenia:
Allison C-4 Caterpillar TO-2 GM Dexron IIIG (GM 6417-M, nieobowiązujące) Ford Mercon (nieobowiązujące) Aishin Warner T-III informacje z etykiety).
Nie wiem czy dobrze to zrobiłem, domowym amatorskim sposobem, ale dojazd, Transgranicę 4x4 i powrót automat przeżył (ok 600 km) płynnie zmieniając biegi i bez wycieków :D.
Przepraszam za nie najlepszą jakość zdjęć, dziękuję sąsiadowi który pomógł i udostępnił kanał, na czas naprawy :D.
Spoko, nie gniewam się. Dzięki za radę jak następnym razem będę wymieniał to zrobię tak jak piszesz, chociaż z przebiegiem do 10000km rocznie to raczej nie nastąpi w najbliższym czasie :)
WitajNie chcę cię martwić ale według moich informacji to zrobiłeś to nie do końca dobrze.Nie jestem fachowcem i mogę bredzić ale ze skrzynki nigdy nie schodzi cały olej. Zeby tak się stało trzeba odpalić silnik. Wtedy uruchamiasz pompkę i ta przepompuje resztę.Oczywiście nic złego że wymieniłeś to co wymieniłeś, oraz że dolałeś do stanu, tyle że masz wymieniony olej w stosunku powiedzmy 50 na 50. Niestety tak właśnie wymieniają w większości warsztatów więc oddanie samochodu do takowego niewiele by zmieniło nie mówiąc o kasie zaoszczędzonej. Taka prawidłowa wymiana całego oleju nosi nazwę "dynamicznej wymiany oleju".Prawdopodobnie znajdziesz w necie.http://www.motochemica.pl/porady-techniczne/serwisowanie-automatycznych-skrzyn-biegow/statyczna-czy-dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegowna przykład tu :)Mam nadzieję że nie poczułeś się dyskomfortowo z powodu mojego wpisu. Mam dobre intencje. P.S. Są mechanicy, którzy nie wymieniają oleju dynamicznie bo twierdzą że to źle wpływa na skrzynie. Spotkałem się z czymś takim, chodź sądzę że nie robią tego z lenistwa.Pozdrawiam: Szalonyskiper
Nie szukałem ile wchodzi do całego obiegu, wziąłem ze sklepu 10l i odniosłem co zostało :P, bo wiadomo ze zawsze coś zostanie i w obiegu po spuszczeniu, też (przewody, chłodnica), choć auto przez noc stało z odkręconą misą. Chyba że zrobić płukanie całego układu, ale to sporo kasy wyniesie, moim zdaniem taka wymiana w zupełności wystarczy, tym bardziej że w rok robię ok 5000km.
Dla chcącego nic trudnego, gratulacje ;-) Mam pytanie, te 5,8 litra, które weszły do skrzyni to pojemność układu zgodnie z danymi technicznymi? Chodzi mi to, czy taka zmiana oleju ze zdjęciem misy olejowej gwarantuje 100% wymiany oleju czy jednak zostaje w układzie część starego?
Spoko, nie gniewam się. Dzięki za radę jak następnym razem będę wymieniał to zrobię tak jak piszesz, chociaż z przebiegiem do 10000km rocznie to raczej nie nastąpi w najbliższym czasie :)
WitajNie chcę cię martwić ale według moich informacji to zrobiłeś to nie do końca dobrze.Nie jestem fachowcem i mogę bredzić ale ze skrzynki nigdy nie schodzi cały olej. Zeby tak się stało trzeba odpalić silnik. Wtedy uruchamiasz pompkę i ta przepompuje resztę.Oczywiście nic złego że wymieniłeś to co wymieniłeś, oraz że dolałeś do stanu, tyle że masz wymieniony olej w stosunku powiedzmy 50 na 50. Niestety tak właśnie wymieniają w większości warsztatów więc oddanie samochodu do takowego niewiele by zmieniło nie mówiąc o kasie zaoszczędzonej. Taka prawidłowa wymiana całego oleju nosi nazwę "dynamicznej wymiany oleju".Prawdopodobnie znajdziesz w necie.http://www.motochemica.pl/porady-techniczne/serwisowanie-automatycznych-skrzyn-biegow/statyczna-czy-dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegowna przykład tu :)Mam nadzieję że nie poczułeś się dyskomfortowo z powodu mojego wpisu. Mam dobre intencje. P.S. Są mechanicy, którzy nie wymieniają oleju dynamicznie bo twierdzą że to źle wpływa na skrzynie. Spotkałem się z czymś takim, chodź sądzę że nie robią tego z lenistwa.Pozdrawiam: Szalonyskiper
Nie szukałem ile wchodzi do całego obiegu, wziąłem ze sklepu 10l i odniosłem co zostało :P, bo wiadomo ze zawsze coś zostanie i w obiegu po spuszczeniu, też (przewody, chłodnica), choć auto przez noc stało z odkręconą misą. Chyba że zrobić płukanie całego układu, ale to sporo kasy wyniesie, moim zdaniem taka wymiana w zupełności wystarczy, tym bardziej że w rok robię ok 5000km.
Dla chcącego nic trudnego, gratulacje ;-) Mam pytanie, te 5,8 litra, które weszły do skrzyni to pojemność układu zgodnie z danymi technicznymi? Chodzi mi to, czy taka zmiana oleju ze zdjęciem misy olejowej gwarantuje 100% wymiany oleju czy jednak zostaje w układzie część starego?
Bartosz Turzyński-DLA DOKŁADNOŚCI MOŻESZ RURKI PRZECZYŚCIĆ WACIKIEM