:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

Budowa Baltazaara - kampera na bazie Nissan Pickup Navara

W garażu, Budowa Baltazaara kampera bazie Nissan Pickup Navara - zdjęcie, fotografia
Bartek Felski - blog 01/10/2013 09:34

Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition 2014, czyli od Baltazara Gąbki do Williama Fogga

Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition to impreza turystyczna o charakterze charytatywnym, mająca na celu promocję turystyki samochodowej - również tej ekstremalnej, a przy okazji Mongolii i Syberii jako rejonów świata niemal w 100% dziewiczych i nie eksplorowanych przez tzw. cywilizację.

- Zapraszamy do zapoznania się z imprezą charytatywno-turystyczną o międzynarodowym zakresie; podczas wyprawy planujemy przekazać zaoferowane nam przez Fundację Kultura i Dziecko książki dla mniejszości Polskiej na Syberii i w Kazachstanie - mówi organizator imprezy, Bartek Felski.
- Nasza wyprawa to część projektu przejazdu dookoła Ziemi między trzydziestym, a sześćdziesiątym równoleżnikiem, czyli po najdłuższej trasie lądowej dostępnej dla samochodu. Przedostatni jej odcinek przebiegający przez zachodnią i centralną Syberię, Mongolię oraz Kazachstan to właśnie wspomniana wyprawa "W poszukiwaniu Shangri-La" Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition 2014. Przez około 40 dni przejedziemy prawie 20 000 km przez tajgę i góry Ałtaju, stepy Kazachstanu i pustkowia Mongolii. Odwiedzimy wsie zamieszkane przez potomków polskich osadników, którym zawieziemy m.in. książki dla dzieci przekazane nam przez Fundację Dziecko i Kultura oraz wiele osób prywatnych identyfikujących się z naszą inicjatywą.

- Specjalnie na potrzeby naszej wyprawy budowaliśmy przez ostatni rok - wraz z naszym sponsorem, firmą BORGA wyprawowego kampera. Baltazaar, jak go ochrzciliśmy na cześć wybitnego polskiego podróżnika - Baltazara Gąbki ;) powstał na bazie Nissana Pickupa Navary. Prace nad nim są już praktycznie na ukończeniu, stąd też nadszedł czas na jego skromną prezentację.

Na początek... 
- Zaczęło się od luźnych przemyśleń powoli precyzowanych podczas wspólnych spotkań moich, Pawła i Jacka - Jacka Danielsa oczywiście. Śmiem twierdzić nawet, że to jego pojemna półlitrowa osobowość wpadła na ten genialny pomysł, a my jedynie na niego ochoczo przystaliśmy... I tak zaczęło się precyzowanie założeń, szukanie sprawdzonych tras, pierwsze próby ogarnięcia kwestii logistycznych i finansowych (to był dopiero rok!).

Po wielu miesiącach przygotowań nastąpił w końcu ten dzień, w którym możemy z pełną świadomością stwierdzić, że zamknęliśmy pewien etap – logistyka "Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition 2014" została zamknięta. Internet, portale społecznościowe, stare kontakty sięgające jeszcze czasów licealnych i dużo wolnego czasu – wszystko to pozwoliło nam zebrać mapy i przewodniki, ustalić trasę i skompletować ekipę. Nawiązaliśmy również kontakty z chętnymi nam pomóc mieszkańcami terenów, które chcemy spenetrować - Mongolii, Syberii i Kazachstanu. Złośliwi powiedzą, że do wyjazdu jeszcze 8 miesięcy… rzeczywiście – zostało nam 250 dni; czy dużo? Według nas to w sam raz na to, aby nie nadwerężając cierpliwości i wyrozumiałości rodzin wypełnić pozostałe punkty planu.

Najbardziej pracochłonną i frustrującą pracą było znalezienie partnerów mogących i chcących wesprzeć nas finansowo. Setki, jeśli nie tysiące wysłanych e-maili i rozmowy, które nierzadko przebiegały w atmosferze pobłażania, uśmiechów politowania i ogólnej (patrz – naszej) frustracji zakończyły się …sukcesem! Udało się nam znaleźć grupę ludzi z umysłami otwartymi na nasz nietypowy pomysł. Główny nasz sponsor to producent hal stalowych Borga, który zaoferował się budowy zabudowy mieszkalnej na Nissanie Pickupie. Zabudowa ta oparta o konstrukcję z profili stalowych pełnić będzie rolę schronienia przez około 1,5 miesiąca. Z tego tez względu projekt jej powstawał mozolnie; efekt finalny to mieszkalna "kapsuła" mogąca pomieścić nawet 4 osoby, wyposażenie wyprawowe, zbiornik paliwa na 130 litrów, a co najważniejsze - mieści się na powierzchni skrzyni ładunkowej 1,4x1,9m. Wybór konstrukcji zabudowy w technologii przestrzennej kratownicy z profili zamkniętych pozwala na zachowanie ciężaru identycznego z fabryczną skrzynią pickupa, przy czym konstrukcja zabudowy mieszkalnej dzięki sztywności profili nośnych tworzy swoistą klatkę bezpieczeństwa na wypadek wywrotki. Z inicjatywy biura architektonicznego Stalprojekt powstaje profesjonalny dolot powietrza zabezpieczający silnik przed zassaniem wody podczas przeprawy przez mongolskie i syberyjskie rzeki; pustynny filtr cyklonowy pozwoli na wstępną filtrację powietrza dostarczanego do komory spalania silnika, co ważne jest zwłaszcza przy jeździe w kolumnie kilku samochodów przez obszar stepowy i pustynny. 

Salon motocyklowy Motor House podjął się dostarczenia wszelkich płynów eksploatacyjnych dla naszego wyprawowego „Baltazara”, a pamiętajmy, że przed nami jest do pokonania około 20 000 km, z czego spora część bezdrożami. Z tego też względu - dzięki firmie Bartex z Nowego Stawu zaopatrzeni będziemy w komplet wszystkich części zapasowych. Nie można też nie wspomnieć o Travel 4x4, który zaoferował się zająć aspektami identyfikacji wizualnej wyprawy.
Hotelik Filip oraz Fundacja Dziecko i Kultura to partnerzy, którzy zadeklarowali się dostarczyć książki dla polonijnych dzieci; warto w tym miejscu ponownie przypomnieć, że Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition to nie tylko zwieńczenie planu objechania Ziemi dookoła, ale również akcja o charakterze społecznym – odwiedzimy Wierszynę oraz Pichtińsk i Dagnik - mało znane syberyjskie wsie założone jeszcze przez polskich zesłańców w których to zamierzamy przekazać polonijnym dzieciom książki do nauki języka polskiego. W tym też celu odwiedzimy Kalinovkę w Kazachstanie.

- Rozmowy i negocjacje z mediami pozowliły nam skompletować pokaźne grono przestawicieli mediów, zainteresowanych naszym pomysłem - wspomina Bartek Felski. Są to: 4FUN.tv, TRAVEL CHANNEL, RTG TV (Rosyjska telewizja przyrodniczo-dokumentalna), OwsiakNet, serwis motoryzacyjny Autocentrum.pl, POLSKI CARAVANING, POZNAJ ŚWIAT, DOOKOŁA ŚWIATA , oraz wiele serwisów podróżniczych: globtroter.pl, Mongolian Travel Guide (serwis działający na terenie Mongolii), turystyka 4x4, TU BYLIŚMY, PrimeRest, oraz qlturka.pl - serwis Fundacji Dziecko i Kultura, która zaoferowała sie przekazać książki dla polonijnych dzieciaków. Bardzo cieszymy się również z faktu, że patronatem honorowym objęło nas Centrum Studiów Polska - Azja; to zaszczyt dla nas, że taka organizacja potwierdziła słuszność naszych życiowych priorytetów ! ;)

Etap kolejny, czyli budowa wyprawowego Baltazaara
Zaczęło się od przeglądania stron w poszukiwaniu inspiracji; począwszy od zapaleńców skupionych wokół Bajataco (miłośnicy Toyoty Tacomy), którzy na swoim portalu prezentowali ciekawe rozwiązania oparte na podstawowym założeniu - bryła samochodu zostaje bez zmian. Wbrew poważnego ograniczenia w postaci szerokości skrzyni ładunkowej w wielu przypadkach udało się pomysłowo rozwiązać przestrzeń mieszkalną. Problem był jednak jeden - nie znalazłem analogicznych zabudów na krótką skrzynię czterodrzwiowego Nissana. Choć pewnie nawet gdybym znalazł kolejne problemy pojawiłyby się stosunkowo szybko - cena, jak "zamieszkać" w czwórkę itp. Jednym słowem Bajataco była prologiem w poszukiwaniu własnego rozwiązania typu "custom". Nie można by w tym miejscu nie wspomnieć o typowych kapsułach mieszkalnych produkowanych przez kilka firm, chyba również polskich. Również i tutaj podstawowym kryterium do dyskwalifikacji była cena przewyższająca kilkukrotnie cenę posiadanego samochodu. Kolejną kwestią, która nie dawała mi spać to waga takiego zestawu; o ile 3,5 tony nie przekroczyłbym na pewno, to ciężar samej kapsuły rzędu 500 kg i więcej wygenerowała we mnie cały algorytm przemyśleń.

Ładowność Nissana to 1,1 tony. Ładowność to suma całego obciążenia, jakie mógłbym zainstalować na samochodzie, tzn. 4 osoby (250kg), paliwo w zbiorniku (70kg), trapy (50kg), zapasowe koła (50kg), dodatkowy zbiornik paliwa 120l (ok. 150kg) itp. Daje to łącznie około 600kg, więc na zabudowę pozostaje 500kg - na styk. Kwestią dodatkową jest rozłożenie masy - w tym przypadku w większości na tył samochodu a co za tym idzie przeciążenie tylnich opon, resorów itp. Do tego potężne opory powietrza i zwiększone tym samym zużycie paliwa.... Nadszedł, więc magiczny moment decyzji o budowie autorskiej zabudowy w miejscu demontowanej skrzyni ładunkowej. W ten sposób rozpoczęło się poszukiwanie rozwiązania, które spełniałoby poniższe założenia:

1. Bryła kapsuły nie powinna wystawać poza wysokość bagażnika dachowego.
To już jednoznacznie zdefiniowało wysokość na około 1,2m nad ramę. Pozwoliło to na zastosowanie poszycia z jednego arkusza blachy (szerokość 1,2m) a tym samym estetyczne wykończenie ścian bez niepotrzebnych łączeń. Z drugiej strony taka wysokość skutkuje tym, że dach będzie unoszony do wysokości wewnętrznej około 1,8m z wypełnieniem z tkaniny powlekanej i zorganizowanym w tym miejscu doświetleniem. Jednym słowem -klasyczne rozwiązanie typu pull-up.

2. Wymiary rzutu powinny umożliwić "humanitarne" poruszanie się w ruchu ulicznym.
W związku z powyższym szerokość kapsuły została zdeterminowana szerokością samochodu - 1,76cm. Pozwala to na w miarę komfortowe zorganizowanie spania w poprzek kapsuły - prostopadle do osi pojazdu. Długość kapsuły została określona na 1,9m, co jest pierwotną długością skrzyni po rozłożeniu tylnej burty. Taka długość nie zmniejsza jeszcze kąta zejścia a tym samym nie naraża całej konstrukcji na zniszczenie w terenie. Wejście przewidziano z boku pojazdu, aby znajdowało się pod docelowo zaplanowaną roletą wzdłuż jednego z boków samochodu.

3. Zasięg 1000km.
Przy zakładanym spalaniu około 15l potrzebuję 150l paliwa. Fabryczny zbiornik ma pojemność około 55 litrów, co daje deficyt rzędu 100 litrów. Z tego też względu za kabiną przedziału pasażerskiego przewidziane zostało miejsce na zamontowanie w poprzek pojazdu dodatkowego aluminiowego zbiornika o pojemności około 120l. Umiejscowienie go blisko środka pojazdu sprawia, że ciężar rozkłada się równomiernie na obie osie. Miejsce na zbiornik zostało wygospodarowane nad ramą pojazdu, przy przedniej ścianie zabudowy mieszkalnej.

4. Spanie dla 4 osób.
Założenie podróżowania w dwie osoby wydaje się być optymalne, ale co będzie, jeśli jedno z aut ulegnie defektowi? I to defektowi na tyle poważnemu, że będzie trzeba zweryfikować plany podróży? Decyzja zapadła - zabudowa musi w sytuacji krytycznej pomieścić 4 osoby. I tu zaczęły się pierwsze problemy związane z deficytem miejsca. Przy założeniu, że szerokość części mieszkalnej to 1,76m część sypialna zaprojektowana została poprzecznie do osi pojazdu. W ten sposób nad zbiornikiem pojawią się szafki a na ich blacie miejsce do spania (1,76x0,55cm). Dwa miejsca przewidziane zostały w części tylnej, po rozłożeniu kanap i złożeniu stolika (1,76x1,35). Kolejne miejsce analogicznie do pierwszego - pojedynczego pojawi się z tyłu kapsuły, również w poprzek pojazdu ponad łóżkiem podwójnym.


5. Przestrzeń dzienna
Zorganizowana po złożeniu podwójnego łóżka; składa się na nią kanapa dla 4 osób i stolik. Pod siedziskami znajdują się schowki. Z przodu kapsuły, nad zbiornikiem przewidziano szafkę. Ze względu na zbiornik paliwa zrezygnowałem celowo z organizowania kuchni gazowej wewnątrz. Zważywszy, że kapsuła będzie wykorzystywana w okresie letnim, część kuchenna pojawi się pod roletą na zewnątrz samochodu.

6. Ciężar
To właśnie spędzało mi sen z oczu. Matematyka matematyką, ale "pewna doza niepewności" dopadała mnie co jakiś czas. Finalna weryfikacja planów odbyła się podczas montażu zabudowy w fabryce sponsora - firmy BORGA... Zaliczone! Instalacja przebiegła bez najmniejszych problemów, a ciężar zabudowy mieszkalnej okazał się być dokładnie taki sam, co ciężar zdemontowanej skrzyni ładunkowej i nakładki na nią.

Poniżej zamieszczamy wstępne wyliczenia dotyczące obciążenia ramy nośnej samochodu:
- konstrukcja szkieletowa z rur kwadratowych - około 85kg
- poszycie z blachy - około 55kg
- dodatkowy zbiornik paliwa - 20kg
- 170 l paliwa - 170kg
- elementy wnętrza (sklejka, tapicerka) około 70kg

Łącznie przewidywany ciężar zabudowy oscyluje wokół 400kg, co daje nam ładowność około 800kg i nacisk na oś nieprzekraczający deklarowanej przez producenta siły 1kN.

Narodziny Baltazaara
Konstrukcja przestrzenna z profili zamkniętych okazała się wyjątkowo sztywna i lekka, a dodatkowo wykorzystana została jako podkonstrukcja pod poszycie wewnętrzne oraz elementy meblarskie. Udało się nam pogodzić wygodę podróżowania w "humanitarnych warunkach" z dużą ładownością.

- Właśnie ładowność samochodu była jednym z najważniejszych parametrów. Przy wyprawie w tak odległe obszary, nieskażone cywilizacją, serwisami samochodowymi i stacjami paliw wszystkie potrzebne części zamienne oraz zapas oleju napędowego musimy mieć ze sobą; im większy ich zapas, tym większy jest nasz komfort psychiczny. Wprawdzie nasz Baltazaar wyposażony jest w "analogowy" wolnossący silnik wysokoprężny, a więc jeden z bardziej żywotnych - nigdy nic nie wiadomo!

Poszycie zewnętrzne zabudowy wykonane zostało z blachy stalowej profilowanej, co zagwarantowało przewidywaną na etapie projektowania sztywność. Wypełnieniem termicznym jest styropian grubości 2cm zainstalowany w przestrzeni konstrukcji ścian. Od środka nasza "kawalerka" wykończona została sklejką wodoodporną i pokryta wykładziną.

- Izolacja termiczna to rzecz ważna, zwłaszcza latem w Mongolii, gdzie temperatura przekraczać może 40 stopni Celsjusza w ciągu dnia, a zdarzają się miejsca, w których temperatura spadnie w nocy do kilku stopni. Taka już jest specyfika surowego, kontynentalnego klimatu.

We wnętrzu wykonana została instalacja elektryczna, wodna z wyprowadzeniem do zewnętrznej kuchni oraz przygotowane jest miejsce pod montaż dodatkowego zbiornika paliwa. Okres wakacyjny to wykańczanie wnętrza naszej wyprawowej "kawalerki" - pojawiło sie obicie materiałowe ścian, meble oraz tkaninowe elementy podnoszonego dachu. Jednym słowem... wykluł się nasz długo oczekiwany Baltazaar!

Do wyjazdu zostało około 350 dni; to w sam raz na przeprowadzenie prac mechanicznych, zakup ogumienia i testy naszego Baltazaara. Mamy nadzieję, że nasza wyprawa, poza spełnieniem prywatnych ambicji poznawczych, przyniesie trochę radości polonijnym dzieciakom. Jeśli po przeczytaniu tego artykułu są Państwo zainteresowani losami naszej ekspedycji, zapraszamy na www.pickupem.pl - stronie poświęconej szeroko pojętej samochodowej turystyce alternatywnej, oraz do lektury bloga na stonie Centrum Studiów Polska-Azja, który objął nasza wyprawę patronatem honorowym


Bartek Felski
pickupem.pl

Reklama

Budowa Baltazaara - kampera na bazie Nissan Pickup Navara komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wterenie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

wterenie.pl Sławomir Rudnik z siedzibą w Białystok 15-169, Kordiana 16A

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"