Piękne i lśniące felgi bez wątpienia dodają samochodom unikalnego i rasowego charakteru. Niestety – alufelgi wykonane są z miękkiego materiału, który bardzo łatwo uszkodzić w polskich realiach drogowych. Regeneracja felg jest usługą, dzięki której kierowca nie jest skazany na zakup nowych obręczy, jeżeli zdarzy mu się je zarysować. Na co zwrócić szczególną uwagę korzystając z tego typu oferty?
Regeneracja felg u profesjonalistów
Decydując się na renowację felg warto mieć świadomość, że w wielu przypadkach zabieg ten wymaga dysponowania profesjonalnym i specjalistycznym sprzętem. W Internecie możemy znaleźć wiele poradników, dzięki którym taką czynność przeprowadzimy sami. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje czy warto działać na własną rękę? Ostatecznie w przypadku wielu typów uszkodzeń niezbędne będzie posiadanie nie tylko specjalistycznych urządzeń, ale także dysponowanie odpowiednią wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem.
Felgi to również bezpieczeństwo
Wykonywanie zabiegu renowacji felg na własną rękę może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Ostatecznie koła to jedyny element samochodu, który ma styczność z podłożem w trakcie jazdy. Powierzchnia tego styku w przybliżeniu wynosi tyle, co jedna kartka A4. To niewiele, dlatego szczególnie warto zadbać o jakość kontaktu kół z drogą. Nieprawidłowo wykonana regeneracja felg może doprowadzić do pojawienia się efektu „bicia na kierownicy” lub innych niepożądanych objawów. W najgorszym scenariuszu taka obręcz może po prostu pęknąć, a to będzie już katastrofalne dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów.
Jak wygląda regeneracja felg stalowych?
Obręcze wykonane ze stali są najłatwiejsze w zabiegach renowacyjnych. Materiał z jakiego je wykonano łatwiej poddaje się prostowaniu. Chociaż nie zawsze wykonanie tej czynności jest możliwe – zwłaszcza przy uszkodzeniach bocznych. Prostowanie felg w takim przypadku będzie albo trudne albo w ogóle niewykonalne. Wszystko zależy od stopnia powstałych deformacji. Chcąc upewnić się czy wykonanie tego zabiegu będzie dla nas bezpieczne, warto udać się do wyspecjalizowanego warsztatu po opinię.
Po wykonaniu prostowania, felga będzie wymagała lakierowania. Jeżeli na obręczy widoczne są ślady korozji oraz głębokie wżery, należy dodatkowo wykonać piaskowanie. Wyspecjalizowane warsztaty po zrealizowaniu tej czynności, nakładają na obręcz warstwę antykorozyjną, aby zabezpieczyć ją przed dalszym korodowaniem. Dopiero po powyższych etapach następuje lakierowanie felg.
Regeneracja felg aluminiowych
W przypadku alufelg cały proces wygląda nieco inaczej. Głównie ze względu na materiał, z jakiego są wykonane. Aluminium jest znacznie miększe, niż stal i chociaż z tego powodu łatwiej ulegają uszkodzeniom, to również łatwiej takie obręcze jest wyprostować. Regeneracja felg aluminiowych jest łatwiejsza, niż stalowych – szczególnie jeżeli chodzi o wszelkie uszkodzenia boczne. Dużo większym problemem są natomiast pęknięcia, szczególnie w okolicach środkowego otworu oraz ramion. Wyjściem z takiej sytuacji jest spawanie aluminium, jednak realizacja takiej usługi zawsze powinna być poprzedzona ekspertyzą specjalisty.
Piaskowanie felg aluminiowych jest możliwe, ale wyłącznie przy użyciu odpowiednio drobnego piasku. Dodatkowo zabieg na takim tworzywie wymaga dużego doświadczenia, by przypadkiem nie pogłębić defektów obręczy. Alternatywnym wyjściem jest szkiełkowanie aluminium, które może przynieść lepsze efekty. Niekiedy głębokie rysy wypełniane są szpachlą, by je ukryć jeszcze przed malowaniem. Dopiero po ich usunięciu warsztat przystąpi do lakierowania, wcześniej kładąc warstwę podkładu.
Jak powinna wyglądać regeneracja felg?
W procesie fabrycznej regeneracji felg jednym z kluczowych etapów jest usunięcie powłoki lakierniczej. Zazwyczaj w tym celu stosuje się piaskowanie, warto jednak wiedzieć, że istnieją skuteczniejsze metody. Najlepsze efekty można uzyskać stosując chemiczne usuwanie lakieru – dzięki temu sposobowi zewnętrzna warstwa obręczy nie zostanie zarysowana, jak ma to miejsce w przypadku piaskowania.
Szukając dobrego warsztatu warto zwrócić uwagę na ofertę tego, który nie tylko chemicznie usuwa powłokę lakierniczą, ale także poddaje felgę procesom trawienia i pasywacji. Dzięki temu etapowi skutecznie usunięta zostaje wierzchnia warstwa metalu lub oczyszczona z rdzy, korozji lub zgorzeliny. Pasywacja z kolei zabezpiecza obręcze wykonane z aluminium przed dalszym utlenianiem.
Kalibracja pieca lakierniczego ma znaczenie
Ostatnim etapem całego procesu regeneracji felg jest wygrzewanie w piecu lakierniczym. Odpowiednia kalibracja tych urządzeń ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia finalnego efektu. Równomierne rozmieszczenie temperatury gwarantuje, że odcień wszystkich obręczy będzie taki sam. Generalną zasadą jest, że im więcej stopni Celsjusza, tym ciemniejszy odcień. Przy nierównomiernym nagrzaniu pieca może się okazać, że każda włożona do nich felga będzie się od siebie różnić.
Czy to się opłaca?
Pytaniem zasadniczym jest czy regeneracja felg w ogóle się opłaca? Komplet nowych alufelg 17’’ to koszt ok. 2 tys. złotych. Używane egzemplarze można znaleźć taniej, niemniej ich zakup wiąże się z pewnym ryzykiem – nigdy nie wiadomo, jaką mają dokładną historię oraz jakie niewidoczne gołym okiem defekty się w nich kryją. Ostatecznie może mieć to katastrofalne skutki dla naszego bezpieczeństwa oraz osób, które z nami podróżują.
Renowacja alufelg 17’’ np. w firmie www.odnawianiefelg.pl to koszt 100 zł od sztuki, co w sumie daje nam łączną kwotę 400 zł. Jest to niemal 1600 zł taniej, niż zakup nowych obręczy. Dodatkowo można pokusić się np. o nałożenie koloru Premium (20 zł od sztuki) czy malowanie dwukolorowe (390 zł od sztuki). Warto jednak skorzystać z usług najlepszych specjalistów w swojej branży, nawet jeżeli swoje felgi będzie trzeba do nich wysłać kurierem. W zamian otrzymacie gwarancję, że zabieg odnowienia został przeprowadzony w oparciu o najwyższe standardy, co będzie miało bezpośrednie przełożenie przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy.
Piękne i lśniące felgi bez wątpienia dodają samochodom
unikalnego i rasowego charakteru. Niestety – alufelgi wykonane są
z miękkiego materiału, który bardzo łatwo uszkodzić w polskich
realiach drogowych. Regeneracja
felg jest usługą, dzięki której kierowca nie jest skazany na
zakup nowych obręczy, jeżeli zdarzy mu się je zarysować. Na co
zwrócić szczególną uwagę korzystając z tego typu oferty?
Regeneracja felg u profesjonalistów
Decydując się na renowację felg warto mieć świadomość, że
w wielu przypadkach zabieg ten wymaga dysponowania profesjonalnym i
specjalistycznym sprzętem. W Internecie możemy znaleźć wiele
poradników, dzięki którym taką czynność przeprowadzimy sami.
Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje czy warto działać na własną
rękę? Ostatecznie w przypadku wielu typów uszkodzeń niezbędne
będzie posiadanie nie tylko specjalistycznych urządzeń, ale także
dysponowanie odpowiednią wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem.
Felgi to również bezpieczeństwo
Wykonywanie zabiegu renowacji felg na własną rękę może wiązać
się z poważnymi konsekwencjami. Ostatecznie koła to jedyny element
samochodu, który ma styczność z podłożem w trakcie jazdy.
Powierzchnia tego styku w przybliżeniu wynosi tyle, co jedna kartka
A4. To niewiele, dlatego szczególnie warto zadbać o jakość
kontaktu kół z drogą. Nieprawidłowo wykonana regeneracja felg
może doprowadzić do pojawienia się efektu „bicia na kierownicy”
lub innych niepożądanych objawów. W najgorszym scenariuszu taka
obręcz może po prostu pęknąć, a to będzie już katastrofalne
dla bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów.
Jak wygląda regeneracja felg stalowych?
Obręcze wykonane ze stali są najłatwiejsze w zabiegach
renowacyjnych. Materiał z jakiego je wykonano łatwiej poddaje się
prostowaniu. Chociaż nie zawsze wykonanie tej czynności jest
możliwe – zwłaszcza przy uszkodzeniach bocznych. Prostowanie felg
w takim przypadku będzie albo trudne albo w ogóle niewykonalne.
Wszystko zależy od stopnia powstałych deformacji. Chcąc upewnić
się czy wykonanie tego zabiegu będzie dla nas bezpieczne, warto
udać się do wyspecjalizowanego warsztatu po opinię.
Po wykonaniu prostowania, felga będzie wymagała lakierowania.
Jeżeli na obręczy widoczne są ślady korozji oraz głębokie
wżery, należy dodatkowo wykonać piaskowanie. Wyspecjalizowane
warsztaty po zrealizowaniu tej czynności, nakładają na obręcz
warstwę antykorozyjną, aby zabezpieczyć ją przed dalszym
korodowaniem. Dopiero po powyższych etapach następuje lakierowanie
felg.
Regeneracja felg aluminiowych
W przypadku alufelg cały proces wygląda nieco inaczej. Głównie
ze względu na materiał, z jakiego są wykonane. Aluminium jest
znacznie miększe, niż stal i chociaż z tego powodu łatwiej
ulegają uszkodzeniom, to również łatwiej takie obręcze jest
wyprostować. Regeneracja felg aluminiowych jest łatwiejsza, niż
stalowych – szczególnie jeżeli chodzi o wszelkie uszkodzenia
boczne. Dużo większym problemem są natomiast pęknięcia,
szczególnie w okolicach środkowego otworu oraz ramion. Wyjściem z
takiej sytuacji jest spawanie aluminium, jednak realizacja takiej
usługi zawsze powinna być poprzedzona ekspertyzą specjalisty.
Piaskowanie felg aluminiowych jest możliwe, ale wyłącznie przy
użyciu odpowiednio drobnego piasku. Dodatkowo zabieg na takim
tworzywie wymaga dużego doświadczenia, by przypadkiem nie pogłębić
defektów obręczy. Alternatywnym wyjściem jest szkiełkowanie
aluminium, które może przynieść lepsze efekty. Niekiedy głębokie
rysy wypełniane są szpachlą, by je ukryć jeszcze przed
malowaniem. Dopiero po ich usunięciu warsztat przystąpi do
lakierowania, wcześniej kładąc warstwę podkładu.
Jak powinna wyglądać regeneracja felg?
W procesie fabrycznej regeneracji felg jednym z kluczowych etapów
jest usunięcie powłoki lakierniczej. Zazwyczaj w tym celu stosuje
się piaskowanie, warto jednak wiedzieć, że istnieją
skuteczniejsze metody. Najlepsze efekty można uzyskać stosując
chemiczne usuwanie lakieru – dzięki temu sposobowi zewnętrzna
warstwa obręczy nie zostanie zarysowana, jak ma to miejsce w
przypadku piaskowania.
Szukając dobrego warsztatu warto zwrócić uwagę na ofertę
tego, który nie tylko chemicznie usuwa powłokę lakierniczą, ale
także poddaje felgę procesom trawienia i pasywacji. Dzięki temu
etapowi skutecznie usunięta zostaje wierzchnia warstwa metalu lub
oczyszczona z rdzy, korozji lub zgorzeliny. Pasywacja z kolei
zabezpiecza obręcze wykonane z aluminium przed dalszym utlenianiem.
Kalibracja pieca lakierniczego ma znaczenie
Ostatnim etapem całego procesu regeneracji felg jest wygrzewanie
w piecu lakierniczym. Odpowiednia kalibracja tych urządzeń ma
kluczowe znaczenie z punktu widzenia finalnego efektu. Równomierne
rozmieszczenie temperatury gwarantuje, że odcień wszystkich obręczy
będzie taki sam. Generalną zasadą jest, że im więcej stopni
Celsjusza, tym ciemniejszy odcień. Przy nierównomiernym nagrzaniu
pieca może się okazać, że każda włożona do nich felga będzie
się od siebie różnić.
Czy to się opłaca?
Pytaniem zasadniczym jest czy regeneracja
felg w ogóle się opłaca? Komplet nowych alufelg 17’’ to
koszt ok. 2 tys. złotych. Używane egzemplarze można znaleźć
taniej, niemniej ich zakup wiąże się z pewnym ryzykiem – nigdy
nie wiadomo, jaką mają dokładną historię oraz jakie niewidoczne
gołym okiem defekty się w nich kryją. Ostatecznie może mieć to
katastrofalne skutki dla naszego bezpieczeństwa oraz osób, które z
nami podróżują.
Renowacja alufelg 17’’ np. w firmie www.odnawianiefelg.pl
to koszt 100 zł od sztuki, co w sumie daje nam łączną kwotę 400
zł. Jest to niemal 1600 zł taniej, niż zakup nowych obręczy.
Dodatkowo można pokusić się np. o nałożenie koloru Premium (20
zł od sztuki) czy malowanie dwukolorowe (390 zł od sztuki). Warto
jednak skorzystać z usług najlepszych specjalistów w swojej
branży, nawet jeżeli swoje felgi będzie trzeba do nich wysłać
kurierem. W zamian otrzymacie gwarancję, że zabieg odnowienia
został przeprowadzony w oparciu o najwyższe standardy, co będzie
miało bezpośrednie przełożenie przede wszystkim na bezpieczeństwo
jazdy.