:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Rajdy terenowe i przeprawy 4x4, Dakar Dzień - zdjęcie, fotografia
dakar - blog 10/01/2014 14:02

Dakar 2014 - Dzień 5


Czwartkowy etap z założenia miał być morderczy i taki rzeczywiście był. Wyschnięte koryta rzek, rozmyta ubiegłotygodniowymi deszczami trasa, wydmy, a przede wszystkim piekielny upał – to charakterystyka odcinka z Chilecito do Tucuman. Nic dziwnego, że ten etap obfitował w upadki z motocykli, błędy nawigacyjne, zakopywanie się na wydmach, dachowania, płonące pojazdy czy choćby przegrzewające się silniki. A to z kolei namieszało w wynikach. Skorzystali na tym Polacy :)


Szansy na zmierzenie się z tymi „atrakcjami” nie mieli niestety Piotr Beaupre i Jacek Lisicki. Po tym, jak w środę ich BMW doznało awarii sprzęgła przy próbie wydostania się z rozpadliny skalnej, załoga podjęła decyzję o wycofaniu się z rajdu. W grze pozostały zatem cztery polskie załogi samochodowe, jeden motocykl i jeden quad – łącznie 8 Polaków (z 18 startujących). Jednak nie tylko naszych rodaków ubywa, bowiem już około 1/3 pojazdów zakończyło swoją przygodę z tegorocznym Dakarem.


211km odcinka specjalnego, 111km strefy neutralizacji i znów 205km odcinka – tak miała wyglądać czwartkowa trasa. Tymczasem po dojechaniu części pojazdów na koniec pierwszej części oesu organizatorzy podjęli decyzję, by na tym zakończyć ten etap dla motocykli i quadów, samochodom i ciężarówkom skrócono natomiast dystans o ostatnie 100km drugiej części odcinka. To ze względu na bezpieczeństwo zawodników, którym przy bardzo wysokich temperaturach groziły problemy zdrowotne. 


Skrócenie odcinka było na rękę Kubie Przygońskiemu, który na piątym etapie pokazał klasę i dojechał do mety z 3. czasem! W generalce awansował na 7.miejsce – tuż przed jednego z największych motocyklowych faworytów, Cyrila Despresa, który na mecie czwartkowego etapu był dopiero 18. (awaria motocykla). Najszybszy na tym odcinku był inny z faworytów, Marc Coma. Drugi czas odcinka należał do Jordiego Viladomsa. 


Spośród 40 quadów, jakie rozpoczynały ściganie się w Dakarze, w walce pozostało już 27. Wśród nich pretendentem do podium jest polski quadowiec, Rafał Sonik, który wciąż świetnie jedzie. W czwartek jednak miał problemy nawigacyjne na 162km, przez co stracił sporo cennych minut i ostatecznie dotarł na metę jako trzeci. Na piątym etapie szybsi od niego byli: 1. Lafuente, 2. Casale.


W przypadku samochodów, na tym etapie można by powiedzieć, że wygrywali go piloci. Doskonale spisali się zatem Rafał Marton i Jacek Czachor, doświadczeni nawigatorzy dakarowi. Adam Małysz, pilotowany przez Martona, był najszybszy z Polaków, zajmując 8. miejsce na etapie pomimo tego, iż trzykrotnie zmieniał przebite opony, a dalej jechał zachowawczo z braku kół zapasowych. Tuż za nim był Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem. Martin Kaczmarski ukończył etap na 15. miejscu. Problemy na pierwszej części odcinka miał Krzysztof Hołowczyc, który zakopał się na wydmie po nieudanej próbie wyprzedzenia Robby’ego Gordona (podobno nie chciał przepuścić Hołka) i stracił godzinę na odkopywaniu auta. W klasyfikacji odcinka znalazł się dopiero na 25. miejscu. Najszybciej na metę piątego etapu dotarł Nani Roma, drugi był Giniel de Villiers, a trzeci Robby Gordon, który po wyjątkowo nieudanym początku rajdu systematycznie odrabia straty.
W klasie ciężarowej piąty etap należał do Dmitrija Sotnikova, kolejnego z silnej ekipy Kamazowców. Drugi na mecie stawił się jego kolega, Andrey Karginov (również Kamaz), trzeci zaś był Gerard de Rooy w Iveco, z Darkiem Rodewaldem na pokładzie. Po tym etapie prowadzenie w generalce utrzymał de Rooy, zaś Karginov wskoczył z 3. na 2. miejsce. Na 3. miejscu obecnie jest Nikolaev.


A potem wszystko się pozmieniało… Problemy nawigacyjne, z jakimi borykali się zawodnicy, nie przeszły bez echa. Wielu z nich złożyło protesty, czego efektem było doliczenie kar niektórym kierowcom. Zawodnicy mają zamontowane w pojazdach nadajniki GPS, które rejestrują ich położenie, a także kontrolują prawidłowość pokonywania trasy (zawodnicy muszą „zameldować się” na poszczególnych waypointach oznaczonych w roadbooku). Część zawodników po bezskutecznych próbach znalezienia waypointu poddawała się i jechała dalej. Za każde ominięcie takiego punktu organizatorzy mogą nałożyć godzinną karę, co się właśnie stało. Kary otrzymali m.in.: Rafał Sonik, Martin Kaczmarski, a także takie dakarowe tuzy, jak Nasser Al-Attiyah, Robby Gordon czy Carlos Sainz. Efektem tego były zmiany w klasyfikacji odcinka, a także w generalce.
Po korekcie wyników Kuba Przygoński stracił swoje doskonałe 3. miejsce na odcinku i spadł aż na miejsce 19. (w generalce aktualnie jest na 8. miejscu). Pierwsza trójka na odcinku prezentuje się następująco: 1. Coma, 2. Viladoms, 3. Rodrigues. Podium w generalce aktualnie należy do: 1. Coma, 2. Barreda Bort, 3. Lopez Contardo.


Trzeci na mecie quadowiec Rafał Sonik po doliczeniu kary spadł na miejsce 6., ale w generalce nadal jest na podium – plasuje się na 3. miejscu. Klasyfikacja odcinka po korekcie: 1. Lafuente, 2. Casale, 3. Copetti. Aktualna generalka quadów: 1. Lafuente, 2. Casale, 3. Sonik.
Na korekcie wyników skorzystali natomiast trzej Polscy kierowcy: Adam Małysz, Marek Dąbrowski i Krzysztof Hołowczyc, którzy awansowali w klasyfikacji odcinka. Adam Małysz z 8. miejsca wspiął się na 5. miejsce, Marek Dąbrowski z 9. miejsca wskoczył na miejsce 6., zaś Krzysztof Hołowczyc z 25. miejsca poszybował na miejsce 18. Swoje 15. miejsce stracił natomiast Martin Kaczmarski, który spadł na 24. miejsce. W generalce obecnie Polskie załogi plasują się na następujących lokatach: 7. Dąbrowski/Czachor, 10. Hołowczyc/Żilcow, 11. Małysz/Marton, 16. Kaczmarski/Palmeiro. W ostatecznej klasyfikacji odcinka pierwsza trójka to: 1. Roma, 2. de Villiers, 3. Terranova. Aktualne podium w generalce zajmują: 1. Roma, 2. Terranova, 3. Peterhansel.
Kar udało się uniknąć kierowcom ciężarówek, w związku z czym zarówno podium odcinka, jak i generalki pozostaje bez zmian.


Jak zapowiadają organizatorzy, w piątek zawodnicy będą mogli nieco odetchnąć i nacieszyć się najpiękniejszymi w tej edycji Dakaru widokami. Trasa 6. etapu będzie wiodła z Tucuman do Salty. Motocykle i quady pojadą inną trasą niż auta, a jeszcze inną ciężarówki. Przed końcem odcinka specjalnego wszyscy się jednak spotkają. Długości odcinka specjalnego to: 400km dla motocykli i quadów (mocno techniczna trasa!), 424km dla samochodów i jedynie 156km dla ciężarówek. Po dojechaniu do Salty wszystkich zawodników czeka zasłużony sobotni odpoczynek.


dakar.wterenie.pl



Reklama

Dakar 2014 - Dzień 5 komentarze opinie

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wterenie.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

wterenie.pl Sławomir Rudnik z siedzibą w Białystok 15-169, Kordiana 16A

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"